neděle 9. září 2012

Gender diskriminace v praxi

Gender rasismus, segregace pohlavi v praxi, diskriminace na zaklade pohlavi. Jak casto se s tim setkavame? A je to spatne? Nic neni jen cerne nebo bile. Mesice a mesice v Turecku  - zemi oproti vetsine Evropy - konzervativni, me uci...
Vsimla jsem si toho loni na podzim. Dva kamaradi a ja jsme se vraceli z Ankary a ja studvala nase mistenky do autobusu. Tady se totiz na mistenky pise jmeno a prijmeni cestujiciho a pohlavi. (Ale cas prijezdu do mista urceni byste hledali tezko.) Neslo mi do hlavy, proc nemuzu sedet vedle meho kamarada, za to oni vedle sebe sedet mohli??
Jeden z nich, Turek jmenem Doğancan, mi to vysvetlil. V dalkovem autobusu vedle sebe nesmi sedet neznamy muz a zena. Prijde-li si zena koupit listek, dostane mistenku vedle jine zeny. To stejne s muzem. A tak, kdyz nam prodavali jizdenky, automaticky me soupli s nejakou jinou slecnou, protoze by mi asi bylo prijemnejsi sedet s ni nez s klukem. (Kluci byli dva, tudiz zase je automaticky soupli spolu. Kdyz jezdim ja + kamarad ci pritel, tedy jen dve osoby, samozrejme sedime spolu.)
Zvlastni? Nejdriv jsem se smala a myslela si, ze si ze me Dcan dela srandu. Trval ale na svem, tak jsem se porozhledla po autobusu a zjistila, ze to tak skutecne je. Zacala jsem se rozcilovat, ze je to zastarale, ze ted je prece emancipace a bla bla...
Pak jsem si uvedomila, ze se mi v Cesku stalo, ze v nejakem nocnim dalkovem busu vedle me sedel nejaky chlapik, respektive podivne individuum. A jak neprijemne mi bylo, kdyz mu ve spanku (aspon doufam, ze spal) na me padala hlava...
Za turecky zasedaci poradek jsem vdecna!
Druha zkusenost je par tydnu stara. Ja a Anne, moje nemecka kamaradka z Erasmu, jsme se vydaly do aquaparku. Po ceste jsme se smaly, jake to asi bude, dve blondyny v aquaparku. Jen co jsme zaparkovaly, prisel za nami jeden hezky mladik. Oslovuje nas spousta chlapu, ale pulka z nich je oplzla a ta druha skareda nebo mala (ja 172 cm, Anne 176 cm). Tento byl ale jiny, okolo 25, mily, pohledny a jak my tu rikame 'somehow sweet'. Mluvil na nas turecky a jelikoz nase turectina je slaba, na potreti jsme pochytily, ze mu neprisla sestra/pritelkyne a jestli muzeme jit do aquaparku spolu. Tak jsme na sebe s kamaradkou mrkly, oznamily milemu mladikovi, ze nerozumime a sli dovnitr. Onen mladik byl pro nas jen dalsi Turek, co se na nas chtel nalepit.
Vypravela jsem tuhle story tureckemu kamaradovi Ekinovi. Ten okamzite pochopil, o co jde...
Do aquaparku a mnohych klubu, na diskoteky a party, se muzi casto mohou dostat jen v pripade, ze je s nimi nejaka divka, slecna, zena; at uz sestra, pritelkyne ci kamaradka. Diskriminace? Ano! Naplno jsem projevila moje rozhorceni. Ochrana? Vlastne ano, napadlo me po chvili... Kdyby totiz nebylo tohoto pravidla, bary a diskoteky, party, aquaparky a verejna koupaliste by byly plne 'jerks' - pitomcu, co prisli jen nekoho ulovit - a to za kazdou cenu,  - oplzlych nadrzencu, co vas ocima nejen svlekaji, ale naprosto konzumuji, s ocividnou bouli v kalhotach a slinami v koutcich ust...
Takze? Hodne se mluvi a pise o diskriminaci zen v Turecku. Je jasne proc. Ale co u muzu?
Diskrimace muzu za ucelem ochrany zen je v Turecku a jakekoli konzervativni zemi zrejme nevyhnutelna. A ja jsem za ni rada!

1 komentář:

  1. to je skvělý :) Některý jejich pravidla bych klidně hned zavedla i v ČR :D Myslím ty vstupy mužů jen s ženskou.

    OdpovědětVymazat